Aquest és el bloc de la biblioteca la Branca de l'escola d' Albons.
hi penjarem les activitats que fem a la biblioteca, com també recomanacions, guies de lectura...

divendres, 10 de març del 2017

Efemèrides del 2017: Gloria Fuertes

L’any 2017 se celebrarà el naixement de Gloria Fuertes, una de les autores en llengua castellana més estimada pels infants.

Doña Pito Piturra 

Doña Pito Piturra
tiene unos guantes,
Doña Pito Piturra
muy elegantes.
 
Doña Pito Piturra
tiene un sombrero,
Doña Pito Piturra
con un plumero.

 Doña Pito Piturra

tiene un zapato,
 Doña Pito Piturra

le viene ancho.

  


                 Doña Pito Piturra
                 tiene toquillas,
                 Doña Pito Piturra
                  con tres polillas.

                 Doña Pito Piturra
                  tiene unos guantes,
                 Doña Pito Piturra
                   le están muy grandes.

                 Doña Pito Piturra
                  tiene unos guantes,
                 Doña Pito Piturra

                 ¡lo he dicho antes!

Gloria Fuertes va néixer al madrileny barri de Lavapiés l’any 1917 i cent anys després, convé celebrar-ho com cal, és a dir, llegint i revivint la seva obra.
A més de ser una de les representants femenines de la poesia social a Espanya, va conrear la literatura infantil i juvenil amb enorme èxit. 
A partir de mitjans dels anys 70 va col·laborar activament en diversos programes infantils de Televisió Espanyola, com Un globo, dos globos, tres globos que li van donar molta popularitat entre els infants.

Autobiografía
                 
Gloria Fuertes nació en Madrid
a los dos días de edad,
pues fue muy laborioso el parto de mi madre
que si se descuida muere por vivirme.

A los tres años ya sabía leer
y a los seis ya sabía mis labores.
Yo era buena y delgada,
alta y algo enferma.

A los nueve años me pilló un carro
y a los catorce me pilló la guerra;
A los quince se murió mi madre,
se fue cuando más falta me hacía.

Aprendí a regatear en las tiendas
y a ir a los pueblos por zanahorias.
Por entonces empecé con los amores,
-no digo nombres-,
gracias a eso, pude sobrellevar
mi juventud de barrio.

Quise ir a la guerra, para pararla,
pero me detuvieron a mitad del camino.
Luego me salió una oficina,
donde trabajo como si fuera tonta,
-pero Dios y el botones saben que no lo soy-.

Escribo por las noches
y voy al campo mucho.
Todos los míos han muerto hace años
y estoy más sola que yo misma.

He publicado versos en todos los calendarios,
escribo en un periódico de niños,
y quiero comprarme a plazos una flor natural
como las que le dan a Pemán algunas veces.

  No puc estar-me d’incloure dos poemes perquè conegueu com n’és de divertida i compromesa la seva poesia
I aquí sota, enllaçat, un programa de televisió on recita la seva poesia El gato Garabato:


 http://www.rtve.es/alacarta/videos/personajes-en-el-archivo-de-rtve/gloria-fuertes-recita-gato-garabato-1982/2877331/



























Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Gràcies per escriure al bloc de la biblioteca.